Jom Klik

Mari kita Qurban

Daddy.... Mummy... Harraz....

Daddy.... Mummy... Harraz....

Tuesday, August 14, 2012

Satu Minggu Satu Doa - Adab Adab Berdoa

Assalamualaikum Semua...

Hari ini aku nak sambung mengenai doa... Insya ALLAH, kita kongsi bersama tentang adab adab berdoa...




Allah berfirman: “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” Al Baqarah: 186

Ada beberapa adab dan peraturan yang disunahkan agar mendapat kelebihan dan barakah dari Allah dan supaya doa itu dimakbulkan. Insya ALLAH, kita share ilmu ini sama sama. Kat bawah aku list down atau senaraikan adab mengikut Al - Quran dan Hadis Rasulullah SAW.

  • Berdoa dengan suara yang lembut
  • Berdoa dengan penuh yakin
  • Memohon sebanyak 3 kali
  • Berselawat keatas Rasulullah SAW
  • Mengadap Qiblat
  • Mengangkat kedua dua belah tangan sambil berdoa
  • Berwudhu' sebelum berdoa
  • Berdoalah sambil menitiskan air mata
  • Berdoa dengan merendahkan diri 
  • Berdoa pada waktu waktu yang mustajab berdoa

Insya ALLAH aku kan share kan pula waktu waktu mustajab berdoa dia post yang akan datang....

 
Nabi Muhammad SAW: "sampaikan dariku walau satu ayat, dan ceritalah (sebutlah) apa yang dari Bani Israil tiada apa, dan barangsiapa yang berdusta keatasku (dengan sengaja) maka siaplah tempatnya duduknya di neraka"

So harap semua share knowledge ni ye....

Assalamualaikum....

 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Klik Disini

back to top

busuk